|
Przedmiotowy system oceniania z geografii dla LO
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4600 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przedmiotowy system oceniania z geografii dla LO, zawierający m.in. obszar aktywności uczniów podelgające ocenie, wymagania programowe na poszczególne oceny.
Przedmiotowy system oceniania z geografii
1. Ustala się następujące progi procentowe ocen:
niedostateczny 0 % - 40 %
dopuszczający 41 % - 55 %
dostateczny: 56 % - 74 %
dobry 75 % - 89 %
bardzo dobry 90 % - 100 %
celujący powyżej 100 %
2. Ocenie podlegają następujące obszary aktywności uczniów:
praca na lekcji
prace pisemne (sprawdziany, kartkówki, prace domowe)
wypowiedzi ustne (materiał bieżący i mapa)
praca indywidualna i grupowa
samokształcenie
działania pozalekcyjne (np. udział w olimpiadach: geograficznej, ekonomicznej, ekologicznej, itp.) Ponadto ocenie podlegają osiągnięcia uczniów w szkole i poza nią.
3. Zakłada się stosowanie następujących form sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów:
sprawdzian działowy
test
kartkówka
odpowiedź ustna i pisemna
konturówka
odpowiedź ustna z mapy
zadanie domowe
praca na lekcji z materiałami pomocniczymi (np. atlas, rocznik statystyczny, wykresy, schematy, mapy itp.)
aktywność na lekcji
4. Informacje o sprawdzaniu wiadomości z materiału bieżącego:
materiał bieżący obejmuje trzy ostatnie lekcje
wiadomości i umiejętności są sprawdzane w trojaki sposób: a) odpowiedź ustna b) odpowiedź pisemna c) kartkówka
można korzystać z „numerków szczęścia”
z „numerków szczęścia” nie korzystają uczniowie, którzy posiadają godziny nieusprawiedliwione w poprzednim miesiącu
nie wolno zgłaszać nieprzygotowania bez wyraźnego powodu; w sytuacjach losowych (np. dłuższa choroba) należy zgłosić nieprzygotowanie przed lekcją
przewiduje się co najmniej jedną ocenę z odpowiedzi z materiału bieżącego oraz jedną ocenę z kartkówki
oceny z materiału bieżącego nie podlegają poprawianiu
5. Informacje o sprawdzaniu wiadomości z mapy:
konturówka z mapy odbywa się po wcześniejszym zapowiedzeniu
klasy pierwsze obowiązuje mapa fizyczna świata
klasy drugie obowiązuje mapa polityczna świata
klasy trzecie obowiązuje mapa fizyczna, administracyjna i gospodarcza Polski
oceny z konturówki mogą być poprawiane ustnie lub pisemnie
6. Informacje o sprawdzianach
sprawdzian poprzedzony jest lekcją powtórzeniową
sprawdzian jest zapowiadany co najmniej tydzień przed terminem, a informacja o nim jest odnotowana w dzienniku lekcyjnym
nie przekłada się sprawdzianów
osoby nieobecne podczas sprawdzianu są zobowiązane do jego napisania na kolejnej lekcji (wyjątek: osoby, które były przez dłuższy czas nieobecne w szkole [np. 2 tygodnie] i nie zdążyły nadrobić materiału a uzyskały zgodę nauczyciela uczącego na pisanie w innym terminie)
prace pisemne (sprawdziany, testy itp.) oddawane są najczęściej w ciągu dwóch tygodni, nie później jednak niż po miesiącu
oceny niedostateczne ze sprawdzianów mogą być poprawiane w terminie dwóch tygodni od oddania sprawdzianu
na tydzień przed wystawieniem oceny semestralnej i rocznej nie można poprawiać ocen niedostatecznych ze sprawdzianów
7. Formy zapisu informacji o postępach uczniów:
sprawdzian - „S” - kolor czerwony
odpowiedź - „O”
kartkówka - „K”
aktywność - „A”
mapa - „M”
praca na lekcji lub w domu - „Z”
8. Wymagania programowe: ocena dopuszczająca
uczeń pamięta niezbędne fakty i nazwy
posiada wiadomości i umiejętności niezbędne do dalszej nauki
potrafi wykonać proste czynności poznawcze niezbędne do dalszej nauki
rozwiązuje zadania typowe o niskim stopniu trudności z pomocą nauczyciela
czyta proste wykresy, tabele z danymi statystycznymi
wskazuje na mapie świata i Polski niezbędne do dalszej nauki obiekty geograficzne ocena dostateczna
uczeń pamięta i wyjaśnia główne terminy, pojęcia i prawidłowości
próbuje podawać przyczyny i skutki procesów i zjawisk geograficznych
rozwiązuje zadania typowe o średnim stopniu trudności, interdyscyplinarne
opisuje i próbuje wyjaśniać wykresy i tabele z danymi statystycznymi
wskazuje na mapie świata i Polski podstawowe obiekty geograficzne ocena dobra
uczeń wykonuje samodzielnie mniej typowe zadania praktyczne i teoretyczne
posiada wiadomości umiarkowanie trudne do opanowania, przydatne, ale niezbędne w dalszej nauce
wymagania rozszerzające stanowią pogłębienie i poszerzenie wymagań podstawowych
wyjaśnia przyczyny i skutki procesów i zjawisk geograficznych
potrafi wyprowadzać wnioski na podstawie analizy wykresów i danych statystycznych
wskazuje na mapie świata i Polski większość ważnych obiektów geograficznych ocena bardzo dobra
uczeń samodzielnie rozwiązuje zadania programowe, uzupełnia samodzielnie brakujące ogniwa wiedzy i potrafi je zastosować w nowych sytuacjach
rozwiązuje zadania trudne, wymagające kreatywności
potrafi oceniać i prognozować na podstawie danych statystycznych i wykresów
wskazuje na mapie świata i Polski wszystkie ważne obiekty geograficzne ocena celująca
uczeń potrafi wskazać luki w swej wiedzy i umiejętnościach, uzupełnia je, korzystając z różnych źródeł informacji
samodzielnie tworzy nowe struktury wiedzy
wykonuje zadania pozaprogramowe
ocenia i wartościuje procesy i zjawiska
proponuje rozwiązania problemów
wskazuje na mapie świata i Polski mniej ważne obiekty geograficzne
Opracowała: mgr Ewa Wolska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|